onsdag 9 december 2009

9 dec No free lunch

Som fotograf måste man veta hur och vad man ska ta betalt.
Skitsvårt. Oftast förlitar man sig på två prislistor: SFF:s prislista och BLF:s. Den första är gratis, bara att ladda ned från nätet. Men BLF kostar. Man måste vara medlem.
En mycket flyktig bekant som jag träffat i utställningssammanhang, hade stenkoll på BLF-listan.
Jag sms:ade henne efter vår gemensamma utställning, bara för att dubbelkolla ett pris som jag trodde var felaktigt, det vill säga jag tog för lite betalt.
Inget svar.
Messade igen.
Inget svar.
Jaha, tänkte jag men löste det på annat vis och fick reda på sanningen.
Ett år senare ställer samma brutta samma fråga, på Brudarnas mailinglista.
Jag som numera vet svaret tänker inte - och jag upprepar - tänker inte hjälpa henne.
What goes around, comes around.
Karma någon?

Inga kommentarer: