fredag 11 december 2009

11 dec Får man göra sig av med böcker?

Rensar och rensar.
Slänger och flyttar om.
Bär upp på vinden och ned från vinden.
Tänker och tänker.
Planerar och googlar.
Inköp och felköp.
Omköp.

Tysken i mig sneglar på böckerna som står i hyllorna och samlar råttor.
En del utlästa och kommer aldrig att bläddras i igen.
Andra kommer jag aldrig att läsa.
Har tappat intresset.
Visst är det ett stort jättetabu att göra sig av med böcker?
Man riskerar att framstå som en högst illitterat person om man rensar hårt bland volymerna.
Ska man bry sig, är ju nästa fråga.

En person jag känner lånar alla sina böcker på biblan. Hon läser MYCKET men hennes bokhylla har genom åren inte utökas särskilt mycket. Kanske inte alls.
Mitt problem är att jag inte ens vågar gå till biblioteket.
Ni vet - min innestående skuld efter att ha lämnat tillbaka lånade böcker alldeles försent.
Rädd att utlångingsdamerna talar HÖGT så hela kön hör detta.
Det har nämligen hänt.

Hur ser min utlångingsprofil ut? Är jag fortfarande en slarver med att lämna tillbaka böckerna?
Jag testar.
Och rensar vidare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

A)Svar ja - man får/ska göra sig av med böcker som man inte tänker läsa om. Sälj, skänk bort eller kasta. Annars skulle man drunka i prylar.....
B) Låna e-böcker på bibilioteket. Då måste du läsa på datorn men det är inte praktiskt möjligt att glömma bort att lämna igen boken.

Cheers, Aina

Anonym sa...

Böcker är inte tabu då.

Läsa på datorn... bra idé men jag är skeptisk.

Tack för tipsen!

Anonym sa...

Klart man ska vara skeptisk, det är lite bängligt att läsa på datorn. Det blir förstås bättre om man har en lap top eller ännu hellre note book.

Men det kostar gratis så det kan ju vara värt att pröva! :-)

Cheers,
Aina

Anonym sa...

Ska testa!