onsdag 23 december 2009

23 dec Tjälknölsrecept

Beställde BBC-filmer som jag hämtade ut igår. Som jag sa.
Idag dimper resten av beställningen ned i postlådan: Fee waybill. Dricker kaffe och lyssnar på skivan.
Borde vara hungrig. Men är inte sugen alls.
Konstigt...

Skippade gympan för hårfärgning istället. Ganska snyggt om jag får säga det själv.

Vandrade uppför backen i Älta med vad som kändes tio kilo kött på ryggen.

Kan meddela att tjälknölen blev FRUKTANSVÄRT god.
Här är mitt recept:
1 kg fransyska sätts in i ugnen mellan 75-100 grader.
Efter 2-3 timmar sticker du ned en termometer i den tjockaste biten.
Jag lät den vara ugnen från halv tio på kvällen till 13 nästa dag. Min ambition var 65 grader=rosa inuti.

Sen la jag köttbiten i en påse och hällde på lagen.

Du kokar upp en liter (jag gjorde dubbelsats) vatten
1 dl salt
2 msk socker (jag tog mindre)
1 tsk krossad svartpeppar
15 mosade enbär

Enligt alla recept skall köttet lilla i lagen 4-5 timmar. Men från säkra källor ska köttet (om man gillar salt mat) ligga längre. Jag lät den ligga nästan ett dygn.
VRÅLGOTT!

Inga kommentarer: