torsdag 10 december 2009

10 Måste nätverk kosta?

Fick ett erbjudande (inte personligt ställt) via Brudarnas mailinglista.
Erbjudandet gällde att gå med i ett affärsnätverk, BNI. Det man förväntas göra är att VARJE fredag träffas i Cedergrenska tornet, mingla, äta frukost och nätverka.
Hm.
Så rasslar det i mailboxen, några inlägg om nätverket. En fotograf lovordar nätverket och säger att hon har fått flera nya, stadiga kunder efter att ha gått med.
En del använder ordet "sekt".
Jag fattar, amerikansk försäljar-jargong.
Dessutom kostar det pengar.
Javisst, no such thing as a free lunch. Men 7500 kr är väl lite väl mycket, eller hur?
Är det frukosten som kostar? Sicken dyr macka.

Jag hade inte tänkt att gå med. Pengar eller inte - jag har liksom inte riktigt tid och engagemang att knyta upp mig varje fredagsmorgon. Prångla mig ut till C-tornet.
Dumt kanske, man måste nog satsa både det ena och andra för att komma nån vart, särskilt i mörka tider, tider som nu.
Men jag har väldigt svårt för framgångssnack.
Jag får utslag.
Jag tror jag överlever utan BNI.
Men nu ska jag göra en grundlig Lisbeth Salander-googling på sekten.
OM jag ids.

Inga kommentarer: