tisdag 1 december 2009

1 dec Min egen kofta

Får man berömma sin egen matlagning? Har gjort hemmalagade indiska Kofta-köttbullar. Och det var länge sedan.
Så jävla gott helt enkelt. Nu kan jag dö lycklig(-are).
I köttfärsen (eg lammfärs) ska man ha i ägg, salt, chilikrydda, garam masala, ingefära och vitlök.
De läggs ned i en sås (de kokas i såsen) som består av 1,3 miljoner kryddor: ingefära, gurkmeja, kummin, spiskummin, koriander, vitlök, salt, kryddnejlika, kardemumma, kanel.
Man steker lök i olja eller smör slänger ned kryddorna och häller på yoghurt eller grädde.
Idag mölade jag ned vad jag hade hemma. Kryddorna börjar visst ta slut.
Markerade kryddor och ingredienser hade jag inte hemma idag.
Jag fräste på vitlök och kryddor och tillsatte krossad tomat spetsad med sambal oelek, grädde och creme fraiche.
Köttbullarna får koka tills de är klara, i c:a 20 minuter.
Så gott, så gott.

Har stekt 2 kg köttfärs i olika omgångar. Har 500 g kvar. Sen ska jag göra ostbröd och köttfärspizza sen... då är det dags för glassmaskinen. Sen stupar jag.

Inga kommentarer: