torsdag 31 december 2009

31 dec Fler tidsfunderingar

Det går inte att bläddra i nån enda tidning utan de sedvanliga årskrönikorna. Har jag mässat om det här tidigare? Och nu är det värre än någonsin.
Decenniumskifte.
Först tänker jag: ja, men det var ju nyss 2000. Sen tänker jag: men allt som har hänt då. Kanske inte i mitt liv men i det globala livet.
Men det har ju visst hänt saker i den här vrån - en del inte särskilt trevliga saker...
Mitt hår blev gråare av alla människor & djur som gick bort det här decenniet.
Bara en sån sak.
Åsså den digitala revolutionen och alla terrorattacker som gjorde den bortskämda flygresan betydligt krångligare. Och miljödebatten.

I nån tidning läser jag en lista över tio händelser som skakade världen. Av allt som har hänt - hur kan man placera den patetiska Tiger Woods med alla sina älskarinnor på tionde plats? Lika märkligt som att utse Helena Bergström till Sveriges bästa kvinnliga skådespelerska genom tiderna.

I Aftonbladet har man frågat läsarna vilka filmer som är årtiondets bästa. Man förstår hur långt dessa tio år sträcker sig (trots att det på många sätt känns som att jag började Kulturama typ nyss) när Gladiator hamnar på andra plats.
Inget fel på filmen men det känns sååååååå längesen.
Nä, nu ska jag sluta att bitcha om tidsförvirring.

Se "Inglorious Basterds".

Inga kommentarer: