måndag 7 december 2009

7 dec Göteborg vs Stockholm

...vilket leder mig till en annan sak: Vad lätt det är att ta till sig åsikter som inte är ens egna.
När jag växte upp var det allmänna tyckandet (inte i familjen utan mer i det stora vida) att Göteborg var en mysig stad och Stockholm mindre rolig.
När jag flyttade ned till Stockholm, min första vända, kom jag på mig själv att säga samma sak - sagt om en stad jag aldrig hade besökt! Göteborg, alltså.
Haja så dumt.
1994 spenderade jag en månad i Göteborg. Jag bodde hos en kompis och läste populärvetenskap på universitet, mina enda poäng från den världen.
Det var roligt.
Många bullar på Husaren (känt fik) blev det. Och alla kompisar hade samma schema (olika sommarkurser), vilket underlättade för den sociala samvaron. Inget kalenderbläddrande och bokande.
Det var före mobilen.
Ni som kommer ihåg 1994, kommer också ihåg den tryckande värmen den sommaren.
Det var rent ut sagt jävligt varmt i Göteborg. Och klibbigt. Jag ville bara bada. Att ta sig till en vettig badstrand blev aldrig av. Var skulle jag ta vägen?
Folk satt i klassar runt stans enda(?) fontän och doppade sina svettiga Doc Martens-fötter i vattnet.
Bacillerna frodades.
Göteborg visade sig inte riktigt från sin bästa sida.
Kan hända att andra saker färgade min åsikt om själva stan.
Jag bodde i en varm, sliten och skitig lägenhet (min dåvarande kompis visade sig vara en tvättäkta Lopp-Loella).
På nätterna stod fönstren uppe och tvärs över gatan hörde man folk vråla av förtjusning när Brolin gjorde mål.
Ja, det var den sommaren.
Stockholm är såååååå mycket bättre.
Men kul hade jag!

Inga kommentarer: