fredag 18 december 2009

18 dec Snö i trafik är ett problem

Jag är så oändligt tacksam att jag inte skall ut och resa just nu av två anledningar. För det första vill jag inte röra mig utanför länet - alls. På sin höjd besök i Älta och kompis i Hölö.
Den andra anledningen är snö och alla förseningar i trafiken.

Jag tycker oändligt synd om dem som inte har hunnit byta däck på sina bilar.
Om det kan man säga mycket.
Det som snövana svenskar säger (oftast norrlänningar) är att stockholmare är dumma - kommer snön som en överraskning varje år?
Ja. Ibland kan en hel vinter passera och snödagarna är lätträknade. Jag förstår att kommunen inte kan ha en stor snöskottarflotta stå beredd att på två minuter skotta alla gator samtidigt.
Jag vill gärna det för så fungerar det hemma.
Exemplariskt.
Till och med på lilla Enerigvägen i Vittjärv skottas dedt fyra på morgon. Typ. Men så är det snö i många månader och då hela tiden.
I Stockholm trafiken tuff. Det räcker med att en liten bil får problem utmed vägarna och trafiken påverkas rejält.
Man kan tycka att marginalerna är små och att det borde åtgärdas. Men man bör veta att förutsättningarna att köra bil är olika från småstäder och Stockholm. Och vanan att köra på snöunderlag skiljer sig markant.
Och ingen är så liten som när de kommer till Stockholm.
Då skulle de knipa igen.
Vad som är sant - har jag förstått - är att stockholmaren som bilförare är hetsiga och tar onödiga risker.
DET går verkligen att åtgärda.

Inga kommentarer: