torsdag 17 december 2009

17 dec Nötbröd i bästa LCHF-anda

Idag har jag satt lax på gravning. Det var lite kladdigt och katten skrek. Fisklukt.
Köpte mer köttfärs och gjorde ett kilo till. Skippar sillen för den här gången. Och knölen... den gör jag på måndagnatt för jobb måste ju gå före, eller hur?
Dessutom har jag äntligen testat en annan LCHF-brödvariant - Nötbröd.
Köpte hasselnöts"mjöl" (finmalda nötter alltså) på Lidl (alltid en källa till överraskningar) häromdagen för kommande experiment.
Det blev gott! Med lite philadelfiaost och cheddar - mums! Får inte äta mer än en test då jag är bjuden på middag ikväll - på lokal dessutom.
Här är receptet:

1 dl hasselnötsmjöl
1 krm bakpulver
1 tsk linfrö
lite salt

Blanda ihop det.

1 st ägg
1 msk grädde
och gärna 25 g smält smör, brödet blir saftigare då.

Jag blandade ihop det, hällde ut smeten på en tallrik och in i micron i 2 minuter. Skar sedan med en kniv ett kryss så det blev fyra bitar.
Vet inte hur länge man ska grädda brödet om man väljer att göra det i vanlig ugn.
Ska testa det också.

Inga kommentarer: