måndag 28 januari 2008

Våt ylle och ränkspel

Det enda vettiga på TV4 är Malous program, t ex idag handlade det om klassresor, inte bara klass utan gränsöverskridning i största allmänhet. Jätteintressant. Och jag tänker inte med mitt bristande intellekt (haha) sammanfatta vad som blev sagt.
Det som är riktigt dåligt på TV4 är sångarna i orkestern i "Let´s dance". I Sverige finns massor av Duktiga Sångare/Sångerskor som inte blir artiser med stort A. Därför är det mig obegripligt att två så bleka stämmor är kontrakterade på ett exponerande jobb. Allt låter taffligt, tyvärr. Annars brukar inte jag var en polis i såna här sammanhang. Svaga röster väger upp med känsla och engagemang när annat brister. Men en vokalist som bara skall vara ett eko av andras insatser, på han eller henne ställs det andra krav. I min bok i alla fall.
Nåja.
Man kan byta kanal!
Så är det ju. Det som inte passar, det som irriterar än i livet kan bytas ut och förändras. Men några åsikter vill man ändå strö omkring sig. Det ligger i vår natur.
Kör ett nytt varv i serien "Rome". Så totalt välskriven och spännande och mustig soppa. Undrar parallellt varför man nästan aldrig lyckas göra en lika intrikat anrättning när man skall berätta en historia från medeltiden. Mellan romariket och Elizabetanskt 1500-tal sprider gycklartillvaron ut sig. Då är det bara våt ylle, fagra kvinnor som skall räddas för att sedan lägras, murar som skall raseras och tornerspel som skall bevistas.
Det måste ju ha varit nåt däremellan?
Beror det på sagor? Är det sagornas fel? Robin Hood, Ivanhoe och Lejonhjärta? Sir Walter Scott och Tolkien? Är det dem vi ska skälla på?
Jag efterlyser en 10-13 delars serie baserat på "Pillars of the earth" eller ännu hellre, när jag ändå önskar menar jag, en historia jag inte vet något om.
Idag skall jag till teatern för fotografering. Det innebär stor kreativitet. Megakul och huvudet kommer att vara urblåst efteråt.
Crash, bang, boom i säng med katt & Rome del 9.

Inga kommentarer: