söndag 20 januari 2008

Igår visades en indisk variant på Stolthet och fördom - "Bride and Prejudice". Som vanligt när det gäller indisk film var det massor med dans, sång och hysteriska färger. Jag låg i sängen och skrattade mest, så underhållande var det men knappast febrigt romantiskt.
Inledningsvis såg jag att en av Lost-killarna skulle vara med Sajeed (Naveen Andrews) och jag tänkte: wow - han är Darcy! Men icke. Han spelade Bingley-karraktären och den mest blekaste av dem alla (okänd för mig) skulle spela Darcy. Så i mitt huvud rullade originalet för att sprida lite eld på den ur romatiskt perspektiv iskalla historien.
Inte ens Elizabeth (här Lalitha) stack ut. Jo, vacker som få, doppad i persika, vän men bitsk, smart och rakryggad. Men stentrist.
Bollywood är inget undantag. Här, precis som i Hollywood, premieras indiska ljushyade damer. Jag tror aldrig du skulle se någon mörkare tjej/kvinna från de nedre klasserna lalla runt i knallrosa sari och sjunga i gäll stämma. Nej, de här tjejerna är så ljusa att de skulle nästan kunna passera som nordeuropéer.
Lite tragiskt eller hur?
Att den extremt ljushyade Halle Berry vann Oscar för några år sedan som den första SVARTA skådespelerskan ever är lite ironiskt. Hennes rollprestation var visserligen i toppklass - säger inget om det - men sett ur ett annat perspektiv tja, då blir det lite Bollywood över det.
"Bride and Prejudice" var underhållande mer som en indisk film än själva handlingen. Emellanåt kändes det som en turistfilm över Indien. Nä, övergången från engelsk överklassliv till nutida Indien/London/Los Angeles var inte så lyckad i övrigt.
Men jag skrattade gott och ville dansa. Det kanske räcker så.
Googlade på Colin "Mr Darcy" Firth igår via filmsidan imdb.com (världens bästa sajt ever!) och fann ut att han - mannen som är klippt och skuren från 1800-2000-talet har gjort en ny film som utspelar sig på romartiden "The last legion".
Hur funkar det?
Vet inte men ikväll ska jag se den.
Hörde vinden rulla runt på inergården igår. Men det slutade alldeles för snart. Mer! Idag verkar det vara mer kyligt men hög klar luft. Jag tänker mig till gympan i alla fall.
Sen så vill jag sända ett kollektivt "good for you" till alla som lyckas:
1. Byta jobb när ni behöver det.
2. Bli headhuntade med högre lön och roligare arbetsuppgifter.
3. Krafsa ihop mod och gå vidare efter utmobbning på arbetsplats.
4. Morska upp sig och ta iuti med livet efter en ruff tid.
5. Sätta igång med nya, kreativa projekt.
6. Vårstäda innan det blir dags.

Annars så drömde jag att vi var ett gäng som kraschade Helenes lägenhet. Vi skulle bara låna köket på våning fem. En bra bit i drömmen typ alldeles innan jag vaknade tänkte jag: men hon har ju flyttat. Hur är det här möjligt? Sen så var det slut.
Vi säger så.

Inga kommentarer: