lördag 5 januari 2008

Jag känner - Jag tycker

Oj då!
Det visst inget inlägg igår. Jobbade dubbelpass och somnade i halvlek med Luvan på sängen. Där låg vi helt utslagna. Börjar bli trött nu.
Spaning: har länge tänkt på hur vi använder "man" istället för "jag". Det är skillnad mellan stad och land. Verkar vara vanligare att säga man än jag ute i landsbygden. Mer individuellt i stan kan tänka.
Ett annat uttryck är "jag känner".
Sluta känn så förbannat och tala klarspråk. "Jag tycker" - om du nu gör det! Säg det rakt ut.
Det finns nåt tveksamt över "känner" som en sorts garanti för mothugg. "jo, men jag sa vad jag KÄNNER, jag påstår inte att jag vet hur det egentligen är".
Måste fundera vidare på det här.
Ett annat populärt uttryck gärna bland kvinnliga akademiker/journalister är "jag kan tycka att..." osv eller "....bla bla kan jag tycka".
Kommer ihåg från vem jag hörde det först. Redan då tyckte jag att det lät som om personen som använde det uttrycket var så initierad och påläst. Det är väl därför uttrycket sprider sig: vem vill inte låta initierad och påläst. Kunskap är makt, remember.
För att citera en av Indiana Johns sidekicks i trean, Dr Marcus Brody (spelad av den nu avlidne Denholm Elliott):
-"Look Henry, don't you see the pen is mightier than than the sword".
Indeed.

Inga kommentarer: