lördag 26 januari 2008

En välförtjänt slapp eftermiddag

Ordningen är återställd. En viss ordning i alla fall. Sträcker ut benen på sängen och vi somnar tätt ihop där vi ligger och ser på konståkning. Jag tittar men slocknar. Hör klassisk musik genom sömnslöjan.
Hinner se guldmedaljörernas uppvisning? Inte helt klart vad jag tittade på men vilket program, vilka vackra kläder, vilken elegans och säkerhet.
När jag var liten var det höjdpunkten i TV-tablån: konståkning, sportlovsmatinéer och schlagerfestival. Kommer ni ihåg Irina Rodnina och hennes Alexej nånting-ov? De vann hela tiden. Jag undrade varför Sverige aldrig lyckades. Vi fick inte ens rösta!
Idag ser poängen annorlunda ut. Borta är den klassiska raden i skärmens nedrekant 4.7, 4.6 och 5.0!
En viss del av spänningen försvinner därför.
Så sitter de sedan i båset och andas med djupa, flämtande andetag. Förstå vilken kondis de har men hajja hur ofattbart energikrävande det måste vara att härja runt i rinken när de långt efteråt höjer bröstkorgen i tunga andetag.
***
På nyheterna i morse pratade man om nån åldringsavdelning där man hade en minigris som allmänt gossedjur för gamlingarna. De får det att låta som nån nyhet att människan mår bättre i kontakt med djur: katter, hundar, hästar, minigrisar. Det är då ingen nyhet för mig!

Inga kommentarer: