onsdag 9 januari 2008

Före och efter internet

Vad gjorde vi innan internet? Egentligen. Hängde på biblioteket? Vi var tacksamma för den minsta lilla info om det ämne, den person man var intresserad av.
Jag minns när jag precis hade börjat i SCA och gjorde efterspaningar på det namn jag hade valt (som jag snabbt la till mina riktiga namn).
Jag skrev brev till nån professor vill jag minnas i Skottland - och fick svar! Vilken fantastisk känsla! Idag kollar man sånt på nätet och är helt blassé för den information man kommer över.
Är det något som fascinerar längre?
Vi besöker platser i Verkligheten i hopp om att de skall motsvara vår Fantasis fantastiska måleri.
Så vi står där vid pyramiderna i Egypten och känner inte historiens vingslag slå kinden röd.
Det är så nedslående att avbokning av resan är enda raka.
Det är det som är romantikens baksmälla: verklighet och fantasi är två parallella linjer som aldrig mötas. Som levande och döda svagt kan urskilja varandra där slöjan är tunn, kan Verkligheten vid enstaka tillfälle transformeras till Levande Fantasi.
Det var det SCA handlade om. Det är det vi gör när vi läser, ser film, fjällvandrar, reser, äter en blodig biff.
Att med hjälp av tankekraft häva oss upp ur den grå myllan. Nån sa ju att mossan är grön i rätt sken.
Men i skymning är alla katter grå. Även de röda.

Inga kommentarer: