måndag 21 januari 2008

Söndagsfilmer

Nånstans mitt i natten hör regnet smattra mot fönsterrutan och jag ler.
Seg morgon i övrigt. Tänker på lägenheten som bara MÅSTE städas idag. Nu har jag dragit på det alldeles för länge. Sånt man kan göra när man är själv.
"The last legion" som jag såg i går kväll... tja, vad ska man säga? Det är inte bara bra filmer Colin Firth har medverkat i. Han passerade väl godkänt förrutom ett brandtal där jag borrade ned ansiktet i kudden och SKÄMDES.
Annars kunde det ha varit intressant, hur man väver ihop romariket med Arthur-legenden men däremellan... Manuset var en katastrof och över hela anrättningen var Xena - krigarprinsessan gratinerad. Not so very good. Dräkter och miljöer fick högre poäng dock. Och Colin Firth var ju snygg att titta på men nästan charmlös.
Avslutade kvällen med en film som tidigare har undvikigt på grund av temat: "Hotel Rwanda".
Ska erkänna att jag valde den på grund av min egen favorit David O´Hara som har en liten biroll.
Nåja - den var ju bra och extremt skrämmande och huvudrollen suveränt spelad av snällsöte Don Cheadle känd från "Boogienights" och "Oceans..." -filmerna.
Rwanda-filmen var ändå mer nedtonad än jag trodde att den skulle vara. Trodde nog att det skulle vara mer blod och tarmar och av machetes avhuggna huvuden vilket var anledningen till att jag har dröjt att titta på den.
Ibland är det så att man måste ha lite avstånd till saker innan man kan ta dem till sig.

Inga kommentarer: