tisdag 1 januari 2008

Rob Roy in my heart

Läser en romantisk äventyrs bok för typ tredje, fjärde gången (har tappat räkningen) för jag orkar inte engagera mig eller leta en ny bok att förlusta mig med. Just nu. Tänkte bara slöläsa lite på tunnelbanan men igen blir jag indragen i äventyret. Uppsugen totalt. Så pass att det smittar av sig på TV-rutan.
Skiter i Ivanhoe och tittar på Rob Roy istället.

Ska du se en enda äventyrs/intrigant/romantisk/spännande/välgjord och välspelad historisk film i ditt liv, så är det den filmen du ska se. Dialogen är otroligt välskriven, ligger mycket info mellan raderna. Här finns genuin smuts och trovärdiga skådespelarinsatser. ALLA roller, bi- som huvud är mycket omsorgsfullt utdelade.
Och jag minns hur jag stapplade ut från pressvisningen 1995 på darrande ben och upptäckte att Sveavägen låg öde när det kom till kiltklädda män.
Det var en chock. Indeed. Tog mig två veckor att hämta mig.
Jag önskar att jag hade den osedd... Så jag fick överrumplas igen!
PS - Jag är helt övertygad om att Gribo har levt som människa och antigen hade han slipover och fluga eller så bara han kilt i de skotska högländerna! Eller hur?

Inga kommentarer: