fredag 9 november 2007

Torsdag 8 november

Min vana trogen är jag ute i god tid. Gillar heller inte att vänta, varken hemma eller på en flygplats men är man klar så är man... Har alltid undrat varför de behöver så mycket tid vid incheckningen– två timmar innan avgång. Nu förstår jag. Alltså inte varför men att det tar tid. Av någon konstig anledning. Är det mer att kolla? Definitivt mer bagage fast då har du inte sett kabinen på turen upp till Kallax inför jul.

Vilken lång resa. Sitter på Arlanda och är redan less.
Det mesta i restiden är ju väntan. Mest före faktiskt. Och allt tar tid.
Hett tips! Ska du till Göteborg – sätt dig på tåget.
Jag sagt det förut och säger det igen – säkerhetskontrollen kan få mig att stanna hemma. Nu började jag skratta. Jackan ska av, datorn upp, påsen med lilla tandkrämen i handen, pass och boardingpass. Jag sa till killen det krävs att man är en bläckfisk.
Det börjar bra med huvudvärk. Spänningen släpper eller så är det teknikryggan som väger för mycket.
Det är bihålorna.
Ids inte kolla vin, sprit och parfym. Det är sånt man inhandlar på vägen hem. Vem har plats för sånt nu med väskan full av choklad, pepparkakor och salta fiskar till Maria & Claudio.
Det är en sak jag har glömt. Händerna ser fördjävliga ut. Torra, nariga och naglarna är ojämna och sneda. Riktigt illa. Om jag hade varit med i Top Model hade jag fått bannor.
Om det inte vore för Usama & Bush & World Trade Center hade jag suttit här i godan ro filat och fejat. Ingen sa nåt om säkerhetsnålen i min midjeväska (nålade fast husnyckeln).
Rätt stucket - och piloten är död!
Helt otroligt – ny avgångstid. Är vi försenade? Nä, vi åker tio minuter tidigare.
Det har jag aldrig upplevt.
Maria har varnat mig för flygplanspriserna. De är verkligen värre än jag trodde. 25 kronor för en sketen coca-cola!
Chockad.
Beställde ändå. Och vin. Semester.
I tunnelbanan hemma i Stockholm hänger nya reklamskyltar från SJ. De har utvecklat sitt godtyckliga prissättning: nu auktionerar de ut resor. Med andra ord: när kommer du? Vet inte, jag kanske inte får nån biljett. In i det sista ska du ingenting veta. Som vanligt. Visst, det är frivilligt. Som att handla lägenhet. Hatord: Budgivning. Jag tror det är forbidden i Danmark. På tal om Danmark: såg på TV att en massa svenskar åker över sundet, pendlar för att lönerna inom vården till exempel är betydligt bättre.
Ibland längtar jag ännu mer söderut än Stockholm. Närmare kontinenten som det så vackert heter.
Varför då? Vill jag vara där? Jag vill ju ändå bara vara hemma. Och det är det allt jag inte är just nu.
Tänk vad årsringar och inflammerad häl eventuell hälsporre kan påverka en.
Jippie, tre fnittrande tjejer i raden bakom mig. Jag vill skjuta huvudet av dem. Jaha, så har man snaskat i sig en stor påse pistagenötter som en annan iranier. De godaste pistagerna kommer just därifrån. Köpte mina på Lidl. De var helt OK.
Rastlös.
En och en halv timme kvar av Stockholm-Madrid. För en kort sekund tänkte jag att jag då skulle vara framme. Det jag har åkt motsvarar ¼ av Madrid-Argentina. Hjälp! Världen är så stor. Egentligen fattar jag inte varför det tar så lång tid att flyga. När man ändå är uppe i luften kan man väl bara lägga på ett till kol? Ska det vara så svårt? Bygg kraftigare motorer nu! Säkert jättebra för miljön. Vi kanske inte ska åka alls.
Kom just på ett vidrigt jobb: städa flygplan. Försök dammsuga i de trånga utrymmena.
Madrids flygplats är...hm…stor. Förmodligen mindre än Heathrow. Men ändå. Så stor att människorna drunknar.
Transporten mellan min ankomstgate och avgångsgaten låg en bit från varandra. Om man säger så. Gick, gick och sen fick jag åka nån form av tunnelbana. Och nu är det ytterligare väntan. Jag slipper fnittertjejerna i alla fall och jag HAR med mig öronproppar. Vad tar du mig för – nybörjare?!
Tre timmar till känns lite småjävligt faktiskt.
Funderar på om jag ska ta fram kameran och plåta lite men to tell you the truth - JAG IDS INTE HÅLLA REDA PÅ ETT KOLLI TILL!
Jag undrar hur lilla Rödluvan har det. Har hört talas om att det är lite lugnare idag. Imorse när husets folk skulle upp till arbete, slängde hon upp saloondörren och trampade runt i sängen.

Inga kommentarer: