fredag 9 november 2007

Day number one

Här sitter jag i Argentina och äter salta sillar, direkt importerade från Svedala. Det är varmt, shorts och kortärmat fast Maria fryser och hon har jeans. Gissa vem som är turist och vem som bor här.
Maria var inte på flygplatsen men det märkte jag knappt. Hon hade försovit sig men lyckades dölja fadäsen. En rundnätt herre stod med en skylt med mitt namn på och det blev taxi genom BA direkt hem till Maria.
Kan inte ett ord spanska och hade glömt adressen hemma. Klantigt. Det enda jag hade var telefonnumret och min mobil fungerar inte här. Tjena. Men Maria fixade det hela.
Tidsmässigt är jag förvirrad. Klockan är kväll hemma, eftermiddag här. Jetlag har inte infunnit sig men kommer väl lagomt till middagen. Huvudet faller ned i köttbiten.
Maria och Claudio har en lägenhet i hippa Palermo och det är där vi har knatat omkring idag. Husen är fantastiska - slitna med spansk kolonialstil. Här och var bjärta färger i lite art deco-Florida stil. Varannat hus är välsvarvat och bevarat. Däremellan riktigt slitna saker - sånt som jag gillar men kanske inte vill bo i. Det är svårt att få till rent fotomässigt. Hus är hus hur man än gör det. Att plåta arkitektur kräver sin fotograf.
I Argentina ska man äta glass för här finns världens godaste. Typ italiensk glass. Dulce de Leche, kolaglass - höll på att dö samt mintglass också en favorit.
Min riktiga fadäs är att jag köpte en adapter till datorn och den funkade inte. Jävla Teknik magasinet. Köper en ny inhemsk imorgon.
Over and out.

Inga kommentarer: