fredag 30 november 2007

Hysterisk julshopping rasar utanför min dörr

Morgon-TV och nöjespanel. Programledaren frågar vad de lägger ned i julklappspengar. Karolina Fjellborg erkänner utan att blinka att hon shoppar för 10 000 kr! Och då har hon pojkvän och familj att köpa till. Inga barn. Jag tycker det är horribelt. Tjejen har för hög lön. Jessika Gedin anar att det egentligen är en mycket högre siffra, att Karolina ligger i underkant. Jag anar detsamma.
Tio tusenkronor. Ja, köper man dyra klappar är det väl inte så svårt att komma upp till den summan.
Och man enas om att hela miljödebatten (och jag anar fattigdomsdebattenockså) ska ta paus under jul. Jag personligen tycker den ska leva året runt.
Jävla typer som vill shoppa bort sitt ansvar.
Jag kanske gör detsamma men jag sitter inte och koketterar med det i rutan.
Vad är ärligast? Men precis som Vecko-Revyn och dess innehåll (snackas det också om) inspirerar och påverkar unga människor, gör tongivande profilers shoppinginställning likså.
Det är svårt det här. Vi vill leva i ett öppet och fritt samhälle utan propaganda och regler hur vi ska leva våra liv. Men det är precis det vi blir utsatta för dygnet runt, året om. Skillnaden är att nu manas vi till konsumtion för egen vinning skull medan företag världen runt utnyttjar billig arbetskraft.
Ganska äckligt och riktigt snårigt.
Men försök inte vifta bort det. Det försvinner inte ändå.

Inga kommentarer: