lördag 10 november 2007

Inger Bladh, Porseryd & grabbarna

Vem behöver en sunkig dagbok när man har en lap top? Skriver anteckningar i en rosa sidenbok, slarvigt som bara den, och skriver bloggis sen. Jag drar alltså inte omrking på härket utan skrivandet förs in sedan i samlad tropp. Känner mig som Porseryd och Staffan Heiderstam. Som en sliten journalist som vaknar på morgnen i Buenos Aires och slänger sig över verktyget på en gång. Få se nu - någon väpnad konflikt att tala om? En beskjutning?
Nä, bara en polis som talade om för oss att bilen inte kunde stå parkerad där vi ställde den i går utanför restaurangen. Åhå! Inga parisiska parkeringar med andra ord.
Bil förresten - helt onödigt vi körde tre kvarter. Nästan lika illa som brorsan som tar bilen till postlådan.
Jag skulle kunna ljuga om vädret. Igår blåste det som som fan, småkallt (inte för mig då) och lite regn. Argentinarna är helt förvånade och fattar in väderomslaget. Jo, ett yrväder från norr landade igår - that´s why. Det är alltså ovanligt för årstiden. De är säkra om väderomslag - tillbaka till det mer normala.
Fast allt är bättre om vad ni vittnar om - snö.
På tal om snö - jag hade tvångstankar i planet. Tänkte hela tiden på filmen "Alive" (på tal om inälvsmat) och funderade vad i min rutiga handväska som var värd nåt på en lost-ö eller alive-galicär. Satt försjunken i mina tankar och tittade upp: en man gick förbi med nån tröja med ett fotbollsemblem - hu, det var ett fotbollslag som hängde ofrivilligt uppe i Anderna i 72 dygn.
Åsså var man igång igen.

I Argentina finns ett lågt förtroende för staten. Staten är liksom inte din kompis. Ångesten över den egna ekonomin ligger som en konstant våt yllefilt över befolkningen. Inget som man märker. Här går alla som har råd i terapi. Det mest psykologtätaste staden på jorden.
Stackars folk. Eller kanske inte. De kan då prata om sin problem. Sekundära vinster.
Det var en stor ekonomisk crash down 2001 som har satt sin spår. Ingen går liksom säker.
Den här typen av skräck drabbar alla på olika vis, svår att förutstå, den är godtycklig och osynlig. En vacker dag är värdet av dina surt förvärvade pengar halverade i bästa fall. Från en dag till en annan sjönk värdet av den argentinska peson till en fjärdedel av värdet.
Det finns fördelar också. Återigen sekundära vinster.
Har du lån sjunker även de.
Så de som kan har dollar som rullar omkring i ett kassaskåp hemma.
Sån här information får jag från Maria. Det som gör det extra begripligt för mig är att hon fyller i med personliga berättelser, att hon i samma andetag jämför med Sverige för begriplighetens skull. Att hon med fötterna i båda kulturerna kan se fördelar och brister med båda. Det ger en fyllig bild helt enkelt.
Nu ska jag städa i min hög av kläder som ligger på golvet. Man måste ha ordning när man är på semester.
Läser bland kommentarerna (å pluralis!!!!) att Rödluvan har bajsat på hallgolvet.
Vad står det för? jag sa ju att förorten var skum.
Om du googlar ut på google earth och vill se var jag håller hus, sök efter Palermo Soho. Gatan heter Soler.
Over and out.

Inga kommentarer: