lördag 2 maj 2009

Makt är farligt

Ikväll tittar man, om man är lagd åt det hållet, på Robinson. Man borde kanke skämmas för det, om man vill vara politiskt korrekt.
Att titta på TV anses som fult bland somliga. Inte helt oväntat brukar samma människor gärna titta över nätet. Förstår inte skillnaden förutom storleken på skärmen.
Själv får jag titta på reprisen dagen efter, för jag är på jobb. Robinson vill jag inte missa. Heja Jarmo!

Att titta på TV anses nog som lite white trashigt. I filmerna låter man arbetarklassen glo på gapiga serier och röka. Medan överklassen konverserar, dricker vin och suger på en dyr cigarr - om de röker alls.
Överklassen tittar aldrig på TV verkar det som. De går på opera.
Jag är arbetarklass så jag tittar på TV.
Men jag kommer aldrig att röka.
Frågan är om jag någonsin kommer iväg på opera...

Imorse frågade TVjournalisten Maria Wetterstrand och hennes sambo om de är karriärister. Båda svarar nej. Varför hymla?
Rent allmänt avskyr jag folk som hymlar om sin egen ekonomi. Det är väl bara att erkänna för fan (rent ut sagt) att man spelar i en annan liga. Om de tror att de har samma förutsättningar som de som har 15 000 kr/månaden ja, då blir man rädd. Total avsaknad av ödmjukhet. Och såna blir livsfarliga i längden.
Folk med makt kan vara dead ly.

Inga kommentarer: