söndag 17 maj 2009

17 maj Baksmälla

Sicken total utklassning! Så sanslöst. Intressant att se, vad man kan tyda i alla fall, jury och tittare runt om vara så överens. Vilken 17.e maj det måste ha varit i Norge.
Min analys av Norges låt är östig melankoli, tydlig melodi och låtuppbyggnad (inget tjorv), bra framträdande, charmig artist och refräng som sätter sig.
Personligen tycker jag allt detta men tycker inte om den särskilt mycket ändå. Däremot ser och hör jag dess kvalitet.
Men hur vissa låtar hamnade där de hamnade förblir ett mysterium. Englands gapiga femteplacering som ett exempel. Och att Finland kom sist. Herre gud vilka ökenlåtar hade inte varit förtjänta av en sista placering istället för Finland.

Jag trodde aldrig att Malena skulle vinna, inte ens bland de tio främsta (möjligen en efterkonstruktion från min sida) men att den skulle glida nedför backen så här är svårt att förstå.
Å ena sidan. Å andra sidan: krocken mellan hennes varma blick och något kyliga uppträdande, tillsammans med grav-vitt hår och boostade överarmar - det blev väl lite för mycket.
Eller så är vår schlagermusiksmak icke längre gångbar.
Tänk er då andra låtar.
Hade vi skickat "Snälla, snälla" hade vi fått Finlans placering. Sarah Dawn Finer hade klarat sig bättre och hamnat på tionde plats. Om det är så mycket bättre.
Möjligen för självförtroendet.
Nån vidare spänningsfull TV-kväll var det inte tala om.
Tycker fortfarande att Estland var bäst och pausnumret från Argentina-vilken show!

Inga kommentarer: