fredag 10 augusti 2007

Skriv en bok - jobba gratis!

Idag ska jag hämta de förhatliga kartongerna. När det är över kan jag verkligen pusta ut.
Fel igen. När jag är klar med Norge-bilderna kan jag VERKLIGEN pusta ut. Är så less norska fjordar nu.
Ute regnar det om vartannat. Helt ok enligt mig.
Min kran som har runnit och droppat i en veckas tid verkar ha gett med sig nu. Ringer till hantverkarbrorsor för att kolla rimligheten i det hela men ingen svarar.
Fläkt och kaffe.
Calle Schulman gjorde en fetblunder i rutan i morse. Man pratade om turism och om någon av panelen skulle våga turista i Irak. Calle S säger nåt om extremturism och hänvisar till Göran Kropp.
Ridå!
Han är död, vilket Karspersen påpekar och Calles S får ödmjukast krypa till korset.
Hihi!

En kompis släpper i dagarna sin första bok. En journalist har intervjuat henne och har sålt den vidare till ytterligare en tidning. Har jag tur gäller det även mig och bilderna jag tog. Det absurda i historien är att min kompis förmodligen är den som kommer att tjäna minst på sitt alster men är den som har lagt ned mest arbetstid!
Jag föreslog att hon skulle skriva en deckare i stället. De säljer ju bra.

Att vara författare skänker en tyngd åt visitkortet men det ger inte stora summor i börsen. Timlönen är väl sämst av alla yrken.
De flesta författare kombinerar sitt arbete med andra aspekter på sin skrivarådra: krönikor, föredragshållare, redaktörer, paneldebattörer och så vidare.
Konstnär är fint och fritt men det är porträtt i tidningar som ger dig ekonomisk rörelseförmåga.
Balans är väl att föredra.

Om vi bortser från min vän, som kan skriva, har ett budskap och är fyndig, verkar det vara lätt att kalla sig författare nuförtiden. Var och varannan journalist får chansen att ge ut böcker ur den självupplevda aspekten.
När de skaffar barn kan de inte vara mammalediga utan att krafsa ihop aha-upplevelser mellan disk och välling. När de åker på resa med den nya toddlern skall även det dokumenteras: "Så åker du med barn".
Artiklarna har stigit ut från redaktionerna och tagit sig in i bokvärlden.
Inget fel med det. Kanske. Jag bara noterar.
Så om jag vore en känd journalist, en med tyngd och massa viktiga kompisar i branschen skulle min aktuella boktitel gå i stil med: "Så tömmer du ett hus - nedmontera din barndom med stil".
Sedan skulle jag definitivt få mina ointressanta vardagsbetraktelser utgivna på Bonniers med pompa och ståt. Titel: "Intresseklubben noterar".
En reportagebok om Vattenfall och människorna runtikring med titel: "Spökstäderna utmed Luleälv" (usch så trist!) "Vattenfallet" kort och gott. Eller "Människor vid (i) Vattenfallet".
Andra böcker: "Skaffa katt.nu" - inför kattköpet. Ett kapitel handlar om att ta sig igenom säkerhetskontrollen på Arlanda med minimal stress.
"Leva utan katt" - om sorgearbete. Uppföljaren heter "Leva utan päls" - innefattar även hundar.
Aktivitetsbok för rastlösa själar. Titel "Rastlösa själar - överlev här & nu". Tips på gratisnöjen och hur man lägger upp dagen på ett ultimat sätt.
"Den tyska hippien" är en annan bok där du hittar balans mellan att toppstyra din vardag men ha plats för avkoppling och spontanitet.
Jaja. Kaffet är slut...

Oj, 10 augusti. Idag fyller han år. Benjamin.

Inga kommentarer: