torsdag 2 augusti 2007

Kulturkrockar

En av mina vänner har flytt landet sedan tidigare och bor nu i Argentina. Ganska otippat kan man tycka. Argentina brukar inte finnas på listan, om man säger så. Personligen vet jag väldans lite om landet. Nästintill inget.
Om jag tänker mig dit i höst får jag se till att plugga lite grann.
Hon hamnade där på grund av löööööv.
Igår fick jag träffa mannen. Urtrevlig och gjorde sitt bästa på knagglig engelska för jag habla not spanjol.
Innan hade jag,"Marja" , A&R diskuterat kulturkrockar. Först har vi det där svepande huvuddragen av klassiska kulturkrockar. Men sedan sorterar man dem ned till micronivå.
Intressant.
Vi avhandlade avsaknaden av ordning i trafiken i Buenos Aires. Och märkliga mattider...
Knappt frukostar. Middag tio på kvällen. Och inga kryddor!
Hm.
Vi har kulturkrock här inom landet också. Mellan stad och land, och antagligen från stadsdel till en annan.
I Boden verkan man bara äta lunch om man jobbar. Man går runt klockan med hjälp av socker och bullar, om man sammanfattar det så här utifrån.
Väl hemkommen till min vrå i stan insåg jag att sockerbehovet var fullkomligt men att jag längtade efter salt.
Jag är en saltis, först och främst.

Inga kommentarer: