torsdag 16 augusti 2007

Fashion - beep, beep


Ann-Sofie Back är en svensk kläddesigner baserad i London som har vunnit Guldknappen, ett prestigefyllt (säger man) pris som Damernas Värld delar ut.
Alldeles nyss visades en TV-dokumentär om henne och hennes kläder.
Jag är förbryllad.
Vi bortser från att jag personligen tyckte att kläderna var asfula - jackan på bilden är en utav de snyggare plaggen.
Ann-Sofie själv tittade ned i bordet, luggen täckte hennes ögon och hon mumlade fram sina svar. Knepig minst sagt.
Hade hon varit musiker hade hon spelat electronica, petat i en 70-tals synt på morgon-TV och sjungit med pipig röst. Lite arty artificiellt.
Så söder.
Kan heller inte bestämma mig om hon hade en fräsch syn på kläder (mer som konst) eller om hon var askonstruerad och smart.
Hon säger sig hellre jobba med färger hon inte gillar, annars ledsnar hon så fort. Eller nåt.
Uh?
Nåt jag däremot håller med och tror hon har rätt i är följande:
Mode är en lögn. Du gömmer dig bakom kläder, inte som tidningarna och media försöker tuta i dig att du är personlig i den stil du väljer.
Mode säger ingenting om dig själv, snarare om hur du skulle vilja uppfattas.
Så rätt, så rätt.

I övrigt är jag så less på att Sofi Fahrman och andra självutnämnda gurus talar om för oss med darr på rösten vad som är OK eller inte.
Så ängsligt, så ängsligt.
Fast det har jag sagt tidigare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag säger bara det enda mantra man kan ta till efter att ha spanat in hennes fula och fullständigt själslösa kläder: SKITNÖDIGT!!!
//A

Inger/Iona sa...

Jag håller med. Hon kändes nästan obehaglig.