måndag 20 augusti 2007

Finns du i rymden?

Ny dag. Nya möjligheter. Nya plattityder.
Har mailat runt och vinkat till återkommande arbetskontakter. Skickade ett till Konferens Världens chefis trots att jag vet att det är vitslöst. Sedan Gunilla slutade där har jag hamnat i kylskåpet.
Det är inte personligt och non-taken.
Om du är frilansare och en redaktion byter lite folk, räcker med en, ta dig då i akt för då ryker din kontakt och möjlighet till arbete.
Och den som går då - kan man inte haka på?
Det borde vara så, det kanske är det i de flesta fall men min erfarenhet har varit dålig.
Man har:
pensionerat sig
bytt karriär
blivit utbränd
lämnat landet
börjat plugga
börjat frilansa själv
börjat plåta själv - va?
hamnat på redaktioner med fasta fotografer eller redan inarbetade kontakter
hamnat på redaktioner men snålhetsvansinne

och där har jag stått.

Det är som att börja leka med någon, att byta telefonnummer, att bli bjuden på kalas och få presenter själv. Men så en vacker dag är de bara borta. Puts väck.

Så är frilansarens tillvaro.

Jag måste utöka mitt kontaktnät. Kan inte lägga alla ägg i samma korg. Men det verkar förhålla sig så att om ett ägg krossas, värper storhönan fram ett nytt. Mängden är konstant och tror inte att antalet kunder ökar, möjligtvis mängden jobb från varje kund.
Men jag ska inte vara negativ. Har alldeles för mycket sånt runtikring mig regelbundet för att behöva hemfalla åt sånt trams.
Gör som idrottsfolket - bit ihop och FORTSÄTT träna.

Igår gick en dokumentär om Anton Corbjin. Kobra-snubben som äntligen har rakat bort smutsen under näsan, intervjuade den sävlige holländaren. Man visade bilder och det kan knäcka vem som helst som plåtar.
Men Kobrasnubben är inte en fotograf. Det märks för han frågar inte sånt som jag vill veta.
Och man får inte se hur han arbetar och vad som görs i mörkrummet egentligen.
Jag vill se kontaktkartorna - ordentligt - det är så man ser hur en fotograf jobbar.
Men man får vara tacksam för om än så så lite.
Det kanske finns på Nätet.
Om det inte finns på nätet - finns det inte.
Pröva googla på dig själv- finns du? Bara att gratulera. Annars FINNS du inte.

Inga kommentarer: