lördag 12 juli 2008

Turista i sin egen stad

Lördag. Jobbar en massa pass i helgen och tar igen mig med en stor kopp kaffe. Ligger efter med det mesta. I burken ligger obesvarade mail av den mängd att jag nästa stopppar huvudet i den berömda sanden. Vill inte att mina egna timmar ska randas av fotoarbete, vilket bland annat svara på dessa mail är. Jag vill bara sitta här och dricka kaffe och äta de bullar man inte har och klicka runt lite på måfå. Som sagt - har gjort annat i en hel vecka.
Jag har badat. Runt tjugo-tjugoen grader i min favvosjö. Vad den ligger mer exakt tänker jag inte berätta för jag vill inte ha dit fler ärthjärnor än de som hänger där sedan tidigare.
Stället är bäst i alla fall.
Jag har hängt med besök från Göteborg, två superrara flickor som utan att de förstod det hamnade på bootcamp. Här skulle en massa nojjor arbetas bort: rädsla för hundar, bada i sjö med kläder (ingen tittar, jag lovar!), gå genom stan, ensam UTAN att prata i mobil.
Jag hoppas utvecklingen fortsätter i god fart även på hemmaplan. Jag tänker mig dit på hembesök och kolla upp minsann!
I förrgår åkte vi på utflykt till Nyckelviken. Ett sånt där superpittoreskt ställe, ni vet ångestframkallande som när man är pysselsugen och går in på Panduro. Man blir knäckt helt enkelt.
Där fanns en vackert anlagd trädgård, får som betade lösa i hagen, en jättesugga med tio halvstora ungar, lite hönor, nån häst och en varm & go katt som lät sig gärna klias.
Vi åkte vidare till Nacka strand, verkar vara ett stekarställe. Ni vet, båtar, tjusiga nybyggda lägenheter, restaurang men också ett stort gäng med fritidsfiskare som håvade upp strömming i stora mängder. En man hade en sorts anordning som pep till när det var napp. Ställningen, på vilket fiskespöt vilade, hade han själv konstruerat.
Åsså en massa asiater. Kan man göra sushi av strömming?
Det är trevligt att turista i sin egen stad. Har du testat?

Inga kommentarer: