fredag 18 juli 2008

Medeltidsspöken och TV-stjärnor

Jag tänker: imorgon, då imorgon, så ska jag röja och ta itu med såna där trevliga tekniska saker; fixa bilder, utställning, loggo/visit-jobb, flyers etc. Det är en god intention när man stiger upp och förtränger sol. Börjar tappa upp diskvatten, kastar några kattmyntegodisar på golvet åt Fröken Haparanda, när telefonen ringer. Elenor är i stan. Allt får vänta. Har inte träffat henne på evigheter och framförallt: har inte träffat hennes son, som nu hunnit bli åtta månader.
Hinner duscha så jag inte skrämmer barnet.
Får ett erbjudande om picnic i eftermiddag. Några okända men mest spöken från förr. Riktiga medeltida lik. Vi prattar Wigge, Cormac, Sabina/Yrsa, Amir, Bok. Åsså jag - den hemliga gästen.
Funderade på att ta med mig vin. Men man vet vad man säger i tipsy tillstånd. Jag går på vatten.
Nattetid snurrar huvudet av soffor från IKEA, mått och pussel av bord och garderober. "Ha inte så stora förväntningar". Man får ont i huvudet av rödvin men det är likt förbannat gott när man dricker det dagen innan!
Så jag fortsätter att fantisera. Det är så kul.
Bulleribock har rullat uppöver landetoch jag stålsatte mig från att bada idag. Träffade E i stället åsså den här spontana picnicen som jag inte har räknat med.
I mellanakten hann jag med lite jobb, så fullt så illa är det inte.
Folk efterfrågar rapport från TV-studion. Mina läppar är förseglade. Vill inte ha reprimander från SVT. Jag kan i alla fall säga att hon har inget att skämmas över.
Hon har snarare fått blodad tand.
Vi har alla smeknamn. Hennes är: TV-stjärnan.

Inga kommentarer: