onsdag 13 februari 2008

Vitamininstitutet i Schweiz

Jag har torra händer och jag är på jakt efter en handkräm som skulle passa. Men det är en djungel av preparat där ute. Allt som har med skönhetsvård är svårfocerat och svårgreppbart. Det är inte bara handkräm jag behöver: även resten av kroppen och ansiktet bör väl smörjas in.
Nån sa till mig att man ska undvika krämer med paraffin. Det täpper igen porerna. Så jag började titta på flaskornas innehållsförteckning med kraftfullt uppförstorande glasögon (liten text och taskigt närseende).
Ja, många krämer innehåller just det här.
Jag är intresserad av kvalitet och är inte beredd att betala en massa slantar för statusjakt. Jag har ingen att skryta inför när det gäller vilken produkt jag använder men jag är redo att betala lite mer för kvalitet ändå.
Är det så här för att det finns en glidande gräns mellan vad som är strikt SKÖNHETSbaserade produkter och VÅRDANDE produkter?
Hur ska man veta var gränsen går?
Jag skulle köpa ett mousse på en vanlig affär. Jag beskrev vad jag ville ha. Ruggugglan i kassan kunde inte hjälpa mig.
"Jag vet inte vad det blir för effekt på just ditt hår", sa hon.
"Men kan du säga nåt generellt", kontrade jag.
Hon vägrade.
Går man till en frisör - jo, man får bättre produkter men ibland är det lite som att stövla in på Expert och förvänta sig initierande åsikter om kameramodeller.
Fel ställe.
Man anar unga grabbar som vant rabblar det som står skrivet i produktinformationen.
Jo, man kan betala mer så är man lite mer säker, eller hur?
Men hur säker?
För visst måste det vara en kvalitetsskillnad mellan Lancômes produkter och H&M:s Viva la diva.
Nåt annat är väl otänktbart med den prisskillnaden.
Ibland bläddrar jag i tidningar som DV, Amelia, Elle och tänker: är det verkligen så som de skriver. Kan man lita på den här testpanelen eller är det en bunt praktikanter som kladdar runt med gratistuber utskickade från De Smarta Sofistikerade Företagen?
I WANT TO KNOW!
Under tiden vi/jag tar reda på det kan ni glutta igenom denna minst sagt underhållande länk från en polare som är den enda som kan säga på svenska utan att rodna:
Basically, we´re fucked! Fast betydligt, betydligt grövre. Kan inte ens skriva det... Haja!
http://www.shenet.se/referens/blaha.html

1 kommentar:

Anonym sa...

dzze banned interviewing biologyc purchasing holds kyoto novogali repositories samuelsons wenger
lolikneri havaqatsu