måndag 18 februari 2008

Ajvide, Delane, Sweeney, och Ray Winstone

Äntligen är jag klar med "Labyrinten". Den blev lite seg på slutet. Jag blev seg på slutet. Febertopparna från början planade ut så när det var dags för the big end var jag liksom less.
För många sidor. Less is more, sägs det.
Från historisk klappjakt på graalen till vampyrskräckis i Blackeberg. Om du inte har läst John Ajvide Lindqvist roman "Låt den rätte komma in" så föreslår jag att du gör det innan april för då kommer filmatiseringen.
Gör det i vilket fall som. Det är apspännande och välskrivet. Det är ingen splatter-roman. Det är ett tidsdokument från 1980-talet, om att växa upp, om mobbing, hämnd och mycket mer. Läs vad författaren själv skriver om sig själv och sin roman. Och det finns en till...
http://www.ordfront.se/www,-d-,ordfront,-d-,se/Bocker/Varaforfattare/JohnAjvideLindqvist.aspx
Jag vågar inte läsa den när jag ska ner i tvättstugan eller upp på vinden. Har god lust att åka ut till Blackeberg. Bara för att känna lite feeling.
Om du vill läsa nåt helt annat rekommenderar jag Dennis Lehanes böcker. Jag har läst "Mystic river" som också har blivit en jättebra film. I min bokhylla ligger tre olästa Lehane-böcker som bara väntar på att vampyrerna ska härja klart.
Lehane är deckare men lika mycket en nutidsskilldring över Den Vanlige Amerikanen i Boston-området. Den sidan av USA man sällan ser dramatiserad. Han skriver oerhört bra, poetiskt och välformulerat.
Mycket nöje med andra ord! Jo, just det an annan bok av Dennis Lehane som nyligen har blivit filmatiserad är "Gone, baby gone" som också är bra trots Ben Afflecks stela brorsa i huvudrollen.
Den har jag dock inte läst. Hann se filmen först, tyvärr.
Musik då? Lyssnar på filmmusiken till "Juno". Jättebra! Lite halvknasigt och enkelt.
Jo men film!
Såg "Sweeney Todd" med deppan och Helena Bonham Carter.
Jo - den är knasig, mörk, halloweenaktig, fantastiskt sceneri, foto, skådespeleri. Gediget hantverk men det är nåt som fattas. Det är inte lika magiskt som Edward Scissorhands eller Nightmare before christmas. Det är en kylig historia som man inte riktigt kan ta till sig. Kanske inte meningen heller. Men missförstå mig rätt det är bra men jag blir inte helt engagerad.
Hittade en annan variant av samma historia. En TVfilm, BBC-produktion från 2006 med fantastiske Ray Winstone i huvudrollen. Här är handlingen lagd till 1700-talet.
och han lä ha funnits. Nedan ett citat från en text i ämnet + länk:

Sweeney Todd was born on October 26, 1756, in Brick Lane. The house in which the child first breathed the fetid air of the East London slums is not known, but it was probably near Spitalfields.
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=509190&in_page_id=1770

Den filmen då? Jo, lika mörk. Äckligare för den var verklig. Mer rimlig och motiven till allt splatter kändes mer relevant. Mycket sevärd även den och bra komplement till Burtons fantasivärld.
Ray Winstone är en ruff och oslipad diamant. Han är en riktigt ruskigt bra skådespelare. Du känner igen honom när du ser honom. Har bland annat spelat i "King Arthur".
Första gången jag såg honom var som Will Scarlet i Robin Hood-serien som gick i slutet av 80-talet början av 90-talet. Han hade en hetsig karaktär som passade så bra in i handlingen. Konstant förbannad!

Inga kommentarer: