lördag 16 februari 2008

Melodifestivalen 2008 del 2

Om förra veckans deltävling var avslagen och oengagerad var det precis tvärtom ikväll.
Det var helt enkelt sjukt spännande! Jag tuggade i mig ostkrokar av ren och pur anspänning.
Här har lager than life-journalister skrivt oss på näsan hur det skulle bli. Och jag har själv trott att det var givet vilka som skulle gå vidare och vilka som skulle hamna i Andra Chansen.
I den deltävling som var mest given, vändes allt uppochned. Det är ren och skär underhållning som jag inte trodde var möjlig.
Ha! Hörde ni Luuks kommentar till Carola när hon sa att hon var lugn: nåt om att vara säker på att gå vidare. Briljant litet tjuvnyp från programledaren.
Yes!
Det var inget fel på låten i sig. Fanns några schyssta "harmisar" (harmonier) i referängen som inte var så pjåkig. Men kan någon vara vänlig och modig nog och säga till fröken Häggkvist att anledningen till att hon har halsproblem är att hon SKRIKER. Rakt ut. Och skärande. Det är inte sång längre. Nödd och tvungen måste hon hålla micken en halvmeter från käften annars spränger hon sönder tekniken. Men dra ned på gapet. Det låter fördjävligt. Faktiskt.
Och när hon inte skriker sjunger hon mesigt, långt fram i munnen med fiiiiiina iiiiiii:n.
Hon går fetbort.
Jag blev besviken på deras bidrag. För som Markus Larsson har skrivit upp den här låten förväntade jag mig att jag skulle bli knockad TROTS Carolas skrik.
Men icke.
"One love" hade varit bättre med en artist.
Trodde också att Olas fanbase skulle pingla honom till Globen så det var ju förvånansvärt.
Men problemet med hans låt - som faktiskt är återkommande - är ett grötigt arr. Det låter som bortklippta snuttar från andra låtar som man har satt ihop lite på måfå. Många gånger tjorvas det till när det är enkla raka poplåtar man borde satsa på.
Alexander Schölds sval-låt var just en enkel och rak sommarpopkaramell som kommer att bli spelad mycket på radio och i olika bilar Sverige över. Det som låg honom i fatet var hans mesiga röst. Jag vet att man inte ska påpeka hur nån ser ut med om man slipper titta på honom går det bättre. För det ser ut som även han har träffat på Michael Jacksons plastikkirurg. Näsan är inte snygg. Förlåt!
Tänker på honom och Michail från förra veckan. Båda har väntat alldeles förlänge med att vara med. Efter Fame Factory har de liksom fallit i glömskans vrå och andra grabbar har blivit poppis. Man måste smida medans järnet är varmt. Och just nu är det typ svinkallt i smedjan.
Största skrällen (hatar ordet men nu är det befogat) stod tvillingarna för.
Den ena av dem har varit sångare i mitt favvoband Big Money och han sjunger SJUKT bra. Ja ni hörde ju. Det lät mycket Mika i versen, eller hur? men refrängen var inte så pampig som det hade behövts. Det skulle ha varit megatung istället för lite halvmesig. Men det spelar ju mindre roll. De glider ända fram till Globen. Wow!
Men The Nicole? Hur tänkte man då? Vi måste flörta med hela östblocket. Vi kastar in en totalt falsksjungande Britney-kopia som stolpar omkring på snöig scen (kom ihåg att det alltid är vinter i Ryssland!) och sjunger "give me vodka and baby shake that ass". Hur är det här möjligt???
Och det finns alltid plats för en ballad. Sanna Nielsen har inte skrikit sönder sin pipa och efter Sarah Dawn Finders fina ballad från förra året, finns ett behov av rejäla tongångar. Väldans kompetent. Men jag tycker inte om powerballader per definition. Men ingen skugga på Sanna.
Lasse vadhannuhette han var så tråkig att jag inte ids färga hans namn.
Sen kom kanske min favorit. Det som jag trodde var ett skämt som typ Brandsta city släckers visade sig var genuint. Vad man kan bli lurad på en låttitel. Balkangänget Andra Generationen: jag älskade dem! Svängigt som bara den och roliga. Klezmermusik och balkanjazz. Loooooooove it. Sen skiter jag om det är rätt forum. Melodifestivalen kan inte bara vara cementerad i "som det alltid har låtit". Det viktigaste är att det är bra och sätter sig. Det är definitionen i min värld.
Det satt som en smäck!
Sketcherna med Luuk som vår vilse på väg till Västerås var kul.
Noor var helt obegriplig som vanligt. URDÅLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Får hon lön?
Och Björn Gustafsson - tja, jag förstår inte varför folk strör genirosor runt fötterna på honom. Vad är det är så great? Nåja, det var lite bättre än förra gången.
Jag vet då vad jag gör nästa lördag.
Shake that ass!

Inga kommentarer: