måndag 4 februari 2008

Men innan dess: såg "Minority report" igår. Har sett den en gång tidigare men har glömt plotdetaljerna. En scen var riktigt skrämmande. Huvudrollskaraktären John Anderton (tror jag det var - dvs Tom Cruise) går omkring i stan och överallt är reklamen namnriktad. Tänker om det skulle bli framtiden. Du går på Drottninggatan och överallt susar info i luften. "Inger Bladh, en resa till Grekland vore väl nåt", "Nu Inger Bladh, finns det ett nytt mobilabonnemang hos oss...", samtidigt som alla andras namnriktade reklam fladdrar runt i luften.
Man har gjort forskning på det här-hur mycket informationbudskap som sköljer över oss idag och vilken skillnad det var på 50-talet.
Det är alltför länge sedan jag såg elelr lästa om just den rapporten så tyvärr kommer jag inte ihåg några siffror det jag minns att det var en skrämmande stor differens.
Inte underligt om folk blir avtrubbade.

Inga kommentarer: