onsdag 12 december 2007

Älskade serier


Såg färdigt Mot alla vindar igår. Mary Mulvane och Jonathan Garrett, som huvudpersonerna heter (se bild högst upp), har funnits i verkligheten och man räknar med att när serien gjordes, 1978, kunde ungefär 8000 australienare räkna sitt ursprung från just detta par.
Inspirerad att leta upp gamla serier har jag också hittat Törnfåglar.
Jag kommer ihåg när vi i Bladhs plöjde boken. Först ma & Waileth i nån ordning, sen pappa. Han låg på två sits-soffan i vardagsrummet och läste. Plötsligt slår han ihop bok över brösten och vänder sig inåt ryggstödet och gråter.
"Åh", tänkte jag "den boken måste jag läsa!"
Serien var inte alls lika bra. Rachel Ward var inte särskilt bra i huvudrollen. Just då gillade jag Richard Chamerlain. Idag hade man valt helt andra skådisar. Bara inte Angelina Jolie - mitt hatobjekt! Fast redan då upptäckte jag hur snyggt det är med katolska prästkappor. Ed Harris spelar katolsk präst i en halvdan film. Han är tjusig i en sån.
Andra viktiga serier från svunnen tid: Onedinlinjen, Herrskap och tjänstefolk och Den hemlighetsfulla ön.
I modern tid: Stolthet och fördom. Åsså Seinfeld - men det är ju knappast romantik och drama.
***
I natt drömde jag om Madonna. Vi hängde runt i nåt hus tills hela min familj stövlade in. Jag tvingade Madonna att sjunga "Don't cry for me Argentina" inför mamma.
Idag fyller min bror 59 år. Hipp!

Inga kommentarer: