fredag 4 maj 2007

Torra blad

Dagen börjar närma sig sitt slut. Sitter i sängen med värk i hela kroppen. Den där sköna värken som kommer efter kroppsarbete. Inte någon artificiell work-out utan hederlig rabattrensning.
Grannen Henry gör det på hösten, lägger sedan granris som ligger som en extrafilt under snön. Mamma lät allt stå för att städa på våren istället.
Nu är det ju vår och dags för rensning. Fast nu är hon inte här. Och hade hon varit det, tror jag inte rabatterna hade varit prio. Inte längre.

Jag har tänkt hemma på min kammare i stan att jag verkligen ville hit och städa upp. Dels för att hålla efter i allmänhet, hedra hennes minne i synnerhet men också för att det ser bättre ut och är trevligare när jag kommer tillbaka sen i juli. Och det lättare att rensa ogräs då.
Bara för att mamma checkade ut behöver ju inte hotellet krackelera.
Någon ska ta över. Men det blir inte jag.

Nämnde jag att jag städade brorsans hus senare på eftermiddagen? Klapp, klapp på axeln. Ett fynd för honom. Billig städhjälp. Han betalade med ett skrovmål. Det godaste hittills. Inget jäkla McDonalds-tjafs.
Rönnbäcks gatukök eller Fem Smutsiga, ett smeknamn som har hängt med från 70-talet men som knappast är aktuellt längre, serverar fantastiska hamburgare. Pommes var perfekt och ostsåsen kryddig och god. Mums!

Inga kommentarer: