torsdag 31 maj 2007

SL:s röststyrda reseplanerare är underhållning

Har ni någon gång ringt SL-röststyrda reseplanerare? Jag har det med skiftande resultat. Igår var en sånt tillfälle då busstabellen hade fått fötter och flyttat ut så jag var lite tvungen att ringa.
Först ska man säga vilken hållplats man skall resa ifrån.
Jag för telefonluren mot munnen, sväljer överskottsaliv och säger med tydlig stämma:
Ormbunksvägen.
Rösten: Urmbunksvägen.
Jag tänker fan nu blir det problem men fortsätter och svarar på frågan vart jag vill åka.
Jag: Slussen.
Rösten: Sa du Torö?
Jag: Neeeej!
Rösten: Ursäkta jag förstod inte.
Jag: Du är puckad!
Jag lägger på och ringer en verklig människa.
"Vi har stängt för dagen".
Ok robottanten igen då.
Förstår nu att urmbunksvägen är dialektalt för Ormbunksvägen och fortsätter med kanske den vanligaste och lättaste: Slussen.
Rösten: Sa du Värn? Inte en bokstav är rätt.
Jag: NEJ!
Rösten: Jag har svårt att hitta hållplatsen. Det är möjligt att den har ett annat namn i vår tabell.

Men herre gud vem har programerat det där? Blir automatiska röster trötta på kvällskröken?
Det borde vara roande, ett sorts gratisnöje i modern tid men man vill ju ha besked.
Jag borde ha gjort det här i förväg. Hängslen och livremmar.
Tillslut ger jag upp och vänder mig till Internet.
Och hem kom jag tillslut.
I dag har har jag kollat: Slussen verkar inte vara något problem. Jag har både sluddrat och hållit för munnen lite lätt.
Och Urmbunksvägen är robotiska för Ormbunksvägen.
Tfnnr: 600 10 00. Tryck 1 två gånger och börja en flippad konversation. Goddag yxskaft.
En sketch för Lorry.

Inga kommentarer: