söndag 27 maj 2007

Det förbjudna bältet

Det sägs att det är den höga midjans säsong nu, efter år av nedhasade brallor. Så säger modeoraklet Sofi Fahrman och vi vet ju alla vad jag tycker om bruttan ifråga. Men jag har läst det på andra ställen också.
Hög midja.
Jag vet några som har sagt att de skulle aldrig mer bli ertappad med hög midja.
Säg aldrig aldrig. Särskilt om du är modets gallärslav.
Under detta nedhasadebrallornas årtionde har jag hunnit både fundera på sakens natur och blivit provocerad intill bristningens gräns.
Särskilt följande.
Vid flera tillfällen (låter som något ovanligt skall beskrivas - inte alls) har jag sett grabbar med brallans midja NEDANFÖR själva stjärten. Bulan, skinkan med cykelstället, arslet. En bylsig tröja med luva har tackochlov dolt hela kalaset.
Denna placering av midjan har i sin tur inneburit en märklig hasande fast struttande gång.
En skitnödig look.
För att hålla byxan exakt nedanför baken, behöver man ett pålitligt bälte. Jag har också noterat hur man hela tiden korrigerar brallorna så de inte faller ur den moderiktiga exakta läget.

Modet med nedhasande byxor har en kriminell förlaga. I amerikanska fängelser (kanske globalt) har man begränsad variation på klädstorlekarna. För att täcka in alla biffiga män uppdrivna på hamburgare, är de allmänna storlekarna förhållandevis stora.
Bälten är inte tillåtna på grund av fångarnas uppfinningsrikedom. Man kan hänga sig i bältet eller sticka ihjäl någon med piggen i själva spännet eller använda livremmen som piska plus sjutton andra saker som jag inte känner till.
Så brallorna hasar ned på höften.

Alltså. De grabbar du ser på stan har tagit efter en look som hör fängelser till, förutom den lilla pikanta delen då byxorna helt har lämnat sitt urspungliga läge.
Om det inte vore för det förbjudna bältet (vilket indikerar på en fri man) skulle denna nya avart av mode inte kunna bäras.

Jag skulle så gärna vilja närma mig en sådan kille på stan och fråga ett stilla varför.
Jag kan inte åberopa den bristande snygghetsfaktorn, för smaken är ju som den bak han visar - delad.
Jag kan inte åberopa att det borde vara obekvämt för det finns massor med exempel på modets obekväma sidor.
Jag kan inte åberopa att detta kommer i förlängningen påverka killars sätt att gå, att de sedan får bestående men. För även här har vi exempel: snäva jeans, korsetter och spetsiga skor.
Vad kan jag åberopa då?
Det är fånigt.
Det är ett fånigt mode som man bär för att man vill vara tuff, cool och världsvan. ´
Men nu blev man bara fånig.
Och fånig är väl det sista de här killarna vill vara.

Inga kommentarer: