tisdag 29 maj 2007

Hela Sverige är en lyxfälla

Jag håller på att kolla alla mina papper. Ett tidsödande jobb minsann. Började igår när jag såg sista delen av "Lyxfällan".
Jag har inte velat se serien för jag har nästan känt mig ertappad. Som att titta på "Du är vad du äter" med handen i chipsskålen.
Fast de här människorna lever ju utanför all rimlighets gräns. Inte ens om jag försöker kommer jag i närheten.
Två bilar, två motorcyklar, klädkonto på flera, flera tusen, skatteskuld på 108 000 kr och med bröllopsplaner för 130 000 kr.
Ett bröllop! Men snälla - någon.
Åsså glider de in, Bill & Bull, skriver fullmakt och börjar sanera. En bil bort, motorcyklar väck, lyxkläder till försäljning etc.
Tjejen ser ut som en fågelholk och killen verkar vara helt borta. Mest skrattar de och flinar. Inga tårar. Försvarsmekanism, jo jag vet.
När allt är klart - är det dags att fimpa. För röker gör det och även där går det pengar som bekant.
Man föreslår ett budgetbröllop men det faller inte i god jord.
Det här paret har i alla fall tur. Med hjälp får de bort skatteskulden och kan börja om på en ny, sansad kula. De har i alla fall kapitalvaror att sälja. Jag tänker på de som shoppar hysteriskt, med kontokort och inte har nåt kvar.
Går det? Tja, du byter bil huller om buller som tappar värde. Du köper ett hus som belånas till dyra tekniska saker som har ett lågt andra handsvärde. Du super eller spelar bort pengarna och räkningarna växer.
Eftersom jag inte har följt serien vet jag inte om den typen har varit representerad. Antagligen.
Det här paret har i alla fall pengar. Båda tjänar bra på sina företag men som vanligt är det inte ordning i papprena.
Det är därför jag sitter med pärmarna idag.

Inga kommentarer: