måndag 14 maj 2007

Schlagersmäll

Dagen efter. Baksmälla. Man vaknar och tror inte det är sant. Det om man är schlagerfixerad. Satt med goda vänner och sågade kläder, låtar, utseende ja jag karvade till och med på Vitrysslands näsa. Han såg ut som saxonfonisten i Mupparna.
Ja jag tog mig för pannan. Stackars Ola, stackars Sverige. Men jag visste eller anade. Precis när tillställningen började sa jag ödesmättat. Vi får kvala.
Men det är inte det som är märkligast.
Märkligast är allt annat.
Att Ukraina hamnar tvåa (förhandstippad visserligen men det var arkarna också), att Ungerns tråkiga karaokeblues hamnade ganska högt och toalettmannen, han med teaterkulissträdet på scenen fullproppade med fladdrande toalettpapper!
Men hallå? Och höga hattarna från Lettland, som jag trodde mot min vilja skulle skrälla (hatar ordet) var tog de vägen?
Hur kan världen tycka bättre om Rumäniens språkstafett än Finlands tajta rocklåt (ganska stiff varför rörde hon inte på sig)?
Det är obegripligt.
Tycke Bulgariens trumjojk var småhäftig men trodde aldrig och då menar jag aldrig att Europa skulle ta den till sin barm inte med den konkurrensen. Trummor var mer på tapeten året efter Russlanas vilda dans.
Och stomatolleendet från Vitryssland hamnade inte tippat på topptre.
Äh jag håller med Christer Lindarw – upp med muren igen!

Man talar om svågerpolitik, vi röstar ju också på varandra. Problemet är att vi inte är lika många länder i samma region. Skulle vi dela upp Sverige i olika delar, Danmark och Finland likaså så kan du ge dig klån på många tolvor.
Men så vill vi väl inte rösta?
Jag kan säga ärligt att hade Norge och Island fått vara med i racet hade jag röstat på Island men inte Norge (trots faktumet att jag är halvnorsk) för att jag tycker att Island hade en mycket bra låt och Norges sög fett!
Jag röstade på Finland för den var bra. Annars hade jag inte gjort det. Och jag ringde på Serbiens för samma anledning. Hade jag haft mer täckning hade Georgien fått en röst också men nån måtta får det vara – ekonomiskt.

Det handlar också om att väst, det gamla traditionella väst som har varit den balla i klassen har utan att ha förstått det blivit omkullsprungen av nördgänget, vars kunskap och innehåll numera rönjer segrar. Vad hände tänker tuffaste killen i klassen? Det är maktombyte på slottet.

Så.
Världen svälter men jag tycker att reglerna måste ses över och Bert Karlsson har faktiskt en bra idé. Så Svante Stockselius – ta ett krafttag om problemet och rädda det enda forumet som finns där jag och många med mig blir exponerad inför musik jag aldrig annars skulle snubbla över.

I vilket fall som – röstningen har aldrig varit mer spännande.
Slutligen: Hade Islands bidrag kommit från Kroatien, hade inte hamnat vid kvalet utan ganska högt upp. Och hade Serbiens bidrag sjungits av en holländska hade den aldrig vunnit.
Sorry. Det handlar inte om nåt annat än att vi håller på vårt och nu är vi i underläge.

Inga kommentarer: