måndag 21 maj 2007

Norrländska golfbanor

Det kommer att dröja innan jag kan öppna en altandörr och stiga rakt ut i min egen berså. Den dagen det sker tänker jag med blixtens hastighet renovera om hela tomten efter en förlaga jag såg i helgen på Rosendalsträdgård.
Jag går dit och plåtar, lägger det till handlingarna.
Det som är signifikant för denna lilla trädgård (den avdelningen jag syftar på) är krumma små träd, en frodighet, lite gräsmatta, planteringar istället och olika trädgårdsmöbler grupperade på olika ställen.
Varför funkar inte det här i Norr? Där vill man hugga ned träd till höger och vänster. Mysigast verkar vara en golfbana till tomt. Sen gnäller man över gräsklippningen.
Träd får inte skymma - man vill ha ljus.
Nu pratar vi om ett ställe där solen inte direkt går och lägger sig.
Jag berättade det här för en vän som kommer från Finland, nu kommer jag inte ihåg var i Finland. Men det visade sig att i hennes hembyggd kör man med samma rabbiata inställning till träd och favorisering av stooora gräsmattor.
Är det en småstadspryl? Kolla vilken tomt vi har. I Stockholm får man, även om börsen är stinn, nöja sig med mindre tomter och därmed har trädgårdarna en annan look.
Eller har det enbart med vegitationen att göra? Att vissa träd och växter tackar precis som jag nej tack till att leva där uppe.
Gärna på besök men inget mer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läste nånstans att Fredrik Lindström hade någon teori om att det i Norrland var "fult" att stänga om sig med staket och inhägnade trädgårdar. Man fick inte vara "hemlig" utan det skulle vara stort och öppet som för att visa att man inte hade något skumt för sig.
Kanske ett påbud av Laestadianerna?
//A

Inger/Iona sa...

Jag tror Freddan har fel.