söndag 27 maj 2007

Feng shui på svenska

Feng Shui på fredagar vet alla vad det handlar om. Man rusar runt i bostaden försöker fixa så det är lite helgmysigt. Fredagssköret kan läggas på andra dagar också. Gör man det hänger fredagen ihop med helgen. Annars blir dagen liksom förstörd.
Det är feng shui på svenska.
På orientiska innebär det nåt annat.
Personligen är jag inte mer än bekant med begreppet. Man skall i alla fall ha koll på väderstrecken. Vilket jag sällan har.
"Den misstänkte kör sydsydväst på Boulevard Orvar".
Hur hinner de uppfatta väderstreck när de jagar oförutsägbara kriminella?

Feng shui innebär att man delvis ska rensa i röran och frigöra positiv energi.
Välkommen säger jag.
Man ska rensa men också placera saker rätt i förhållande till väderstreck och några mystiska strömningar ellervaddetnuheter i själva jorden. Linjer eller vaddetnuär.
Ni kanske tycker att jag raljerar. Inte alls. Det är bara det att kunskapen är låg och vokabuläret runt ämnet ännu lägre.
Vissa teser är universiella. Vi vill inte sova med huvudet nedåt där fötterna vanligtvis är placerade. Vi kanske inte ens vill ha sängen nedanför fönstret. Av praktiska eller traditionella skäl.
Asiaten förklarar det här på annat sätt.

Om vi tar sovrummet till exempel. Man bör inte sova och arbeta i samma rum. Den energin som finns i arbete ligger liksom kvar då det är dags att sova.
Helt grejt, eller hur?
Man bör heller inte placera sängen i ett energiflöde, mittemot en dörröppning till exempel.
Inget konstigt med det. Man vill inte bli ertappad liksom.

När jag är på besök hos syrran, sover jag i gästsängen på övervåningen. Den är väl som sängar är mest, vid det här laget lite ursovd, om man säger så.
Problemet är just placeringen.
Den står alldeles vid trappen, i en praktisk liten alkov som gjord för en sänghörna kan man tycka. Men det orsakar sömnlöshet.
Jag kan vara hur trött som helst vid sänggåendet men när det är dags att släcka lampan - pang! Klarvaken.
Inte bara det. I huvudet snurrar det runt tankar, idéer, ord som skall sägas, meningar som är sagda, framtid, dåtid.
Totalt turbulent och helt förvirrande.
Det är som om jag sover på en autostrada av energi. En refug i livet.
Kan detta vara inbillning? frågar du nog.
Vid några tillfällen har jag sovit i pojkarnas rum. Då har jag inte haft några problem med att sova.
Åsså tillbaka till hallen och sömnlösa nätter.
Jovisst slumrar man lite men det är inte av det sammanhängande slaget.
Med detta sagt väntar jag mig inte en ommöblering.
Jag vet bara att energin runt trappen är så pass stark att den påverkar i alla fall mig.
Och jag är lite road av det hela.
Vad mer kan jag känna av?
Let´s go Mördarkojan.

Inga kommentarer: