tisdag 22 maj 2007

Men vi ska alla dö

Japanska kungafamiljen är på besök. Massor med vettochetikett regler skall efterföljas, några extra eftersom japanerna är extra noga med sånt.
Inför deras besök har två delegationer vid två olika tillfällen varit här och kollat vad som skall ses och besökas.
Morgonnyheterna visar bilder när de stiger ut ur planet på Arlanda. Folk springer omkring, vår egna royalistfamilj är givetvis på plats, en musikkår och yada, yada.
Man tar sig för pannan.
Jag kan inte med ord uttrycka hur out-datet kungafamiljer är. Argument som "de gör så bra pr för Sverige" känns innehållsfattigt, uttjatat och irrelevant.
Idag har vi kändisambassadörer, vi har rockstjärnor, filmstars, mediababes och såpakändisar som fixar det här utan apanage och jag vet, apanaget skall gå till underhåll av diverse slott och sånt men ni hajjar vad jag menar.
Att man dessutom ÄRVER titeln är för mig... ja...

Vi ska inte tala om mediecirkusen runt lilla Madde som blev bortrövad på semestern. Herre jesses! Ungar säljs som slavar i Afrika utan detta pådrag. Kan det bero på att hon är en liten söt VIT flicka? Finns det någon kritik till att föräldrarna lämnade barnen ensamma och gick på restaurang.

På tal om det: i Etiopien sitter två svenska killar i fängelse. Enligt deras advokat är de dessutom satt under tortyr. Jag blir inte förvånad. Sveska UD gör säkert enligt protokollet men jag tror att det skulle vara större pådrag om killarna hade "klassiskt svenskt ursprung".

Lika inför lagen my ass men vi ska alla dö.

Inga kommentarer: