tisdag 29 september 2009

29 sept Varför ändra ett vinnande koncept?

Tidigt 80-tal fanns det två priser med tåget från Boden till Stockholm. Måndag till torsdag samt lördag ansågs som svart avgång. Fredag och söndag var röd avgång=högre pris. Man undvek de röda avgångarna. Det var så lätt. Inga problem att räkna ut hur mycket slantar man hade att spendera i stan.
Sen hände det nåt. Vi som då bodde på udda husnummer i åldern 20 till 25,5 och studenter vi hade typ ett pris. Inte riktigt men med stort tålamod fick man reda ut begreppen.
Det är så mycket i samhället som har blivit så här.
Förr visste man exakt hur mycket sprit och vin och cigg man fick föra in i Sverige efter en utlandsresa. Nu vet jag knappt vilka länder som är med i EU och hur det påverkar såna banala vardagssaker. Nog för att jag skiter fullkomligen i tobaken. Men resten!
Inte underligt att man undrar över passregler.
Nån säger att det går bra att resa på giltigt legitimation bara landet är med i Schengenavtalet. Fast det finns säkert en massa undantag. Och visst. Det måste vara ett godkänt nationellt körkort som styrker din identitet. Våra körkort, trots att det står Sverige och allt annat som verkar vara viktigt, så gäller inte det.
Min kompis höll på hamna i klistret ordentligt.
Hon och hennes sambo skulle ut på bilsemester och deras vovve skulle med. De tänkte sig en tur till Danmark också. Dagarna innan fäller nån vänlig själ kommentaren om det verkligen är OK att ta med sig hunden.
Nä, det visade sig det inte vara! Problemet hade uppstått nämligen tillbaka till Sverige. De hade inte kommit in i Sverige igen. Det eller dyr karantän för hunden.
Sicken tur. Tänk om hon hade stått där vid gränsen...
Jag tycker att man hela tiden lägger ned så mycket tid på att förändra. Som om varje ny chef måste sätta en ny agenda och pilla lite på fungerande saker.
Tacka vet jag tågtabellen i Milano som inte hade ändrats på trettio år!
Bakåtsträvare? Jag?!

Inga kommentarer: