söndag 20 september 2009

20 sept Det är svårt med returer

Vem har kört mig genom en mangel? Världens ömmaste kropp klarade inte av gympa imorse men var försent att avboka.
Vet ni hur F & S straffar såna som mig? Jo, om du missar tre bokningar blir du avstängd! Med andra ord - du får inte göra fler bokningar på nätet. Tredje gången gilt.
Men för hundra spänn är du på banan igen.
Det gäller att vara försiktig.
Annars blir det som med biblioteket och jag.
En gång i tiden lånade jag mängder med böcker men hade betydligt svårare att lämna tillbaka dem. Gång på gång fick jag kravbrev men hur det nu var lyckades jag alltid förtränga återbesöket.
Vet inte varför. För i övriga livet är jag ju ordentlig.
Emellanåt lyckades jag samla ihop mig, sprang in på lokalbiblan i Högdalen, slängde in påsen och drog fortare än en avlöning.
I Kungsängen lämnade jag bara sonika böckerna till syrran så fick hon administrera det.
I stan var det värre.
Stod i kön på huvudbiblioteket och skulle låna mot bättre vetande.
Med hög stämma säger kärringen:
-Du har inte lämnat igen böcker ser jag här!
-Jo, det har jag visst, svarade jag. Men försent.
-Du har en skuld på 200 kronor. Den måste reduceras till hundra innan du får låna igen.
Jag gav tanten hundra spänn, lånade böckerna och blev sedan återigen sen med återlämningen.
Det var sista gången jag lånade böcker. Och det var i mitten av 90-talet.
Jag vågar inte. Rädd att få ett återfall.
Fattar ni hur nära bibioteket jag bor?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det kan inte vara lätt att vara Petra Pan...

Anonym sa...

Jag vet inte om det är sagt med värme...
/Inger