onsdag 23 september 2009

23 sept Att vara kränkt

Vad innebär det att vara kränkt? Egentligen. Det är ett ord som används lite väl lättvindligt, tycker ni inte det? Blev supervanligt på 00-talet. Var och varannan kändes kränkt i tid och otid. Om någon trängde sig före i en kö - nog kändes sig vederbörande kränkt. Eller snorungar i skolan som känner sig direkt kränkta när läraren begär att telefonerna skall vara avstängda under skoltid.
"Mamma kanske behöver nå mig"
Varför kan man undra?
Min morsa lämnade mig ifred under skoltid.
Det är också lite skillnad på att kränka någon ofrivilligt. Jag menar min blotta närvaro kan ju kränka dig - om du väljer att betrakta situationen som sådan.
Jag vet inte vad det innebär att vara kränkt. Jag tror inte jag har blivit det. Inte uppenbart. Däremot är jag särbehandlad i min roll som kvinna. Jag har ju konstant sämre lön.
Så då är jag väl kränkt då. Av systemet.
Vi är alla förlorare i system som förminskar.
Är vi alla kränkta?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tips, läs Ann Heberleins "Det var inte mitt fel!".

Cheers,
Aina

Anonym sa...

oki