torsdag 6 augusti 2009

6 aug Kostymen gör mannen - mer om Robin Hood

Alltså, det är sanslöst vilka moderna inslag som smyger sig in i Robin Hood-serien. Förresten, smyger är inte det rätta ordet - klampar med fullt kavalleri är mer korrekt.
I ett svnitt går Marion omkring i en gul stickad kofta. Ni vet en sån där bolero-aktig sak som är knuten fram. Skriker massproduktion à la 2000-tal. Inte ens en liten ögonbindel får de till. Det kunde enkelhetens skull och trovärdigheten bara ha varit en liten brun, trasig sak men nä, mönstret på tyget ser ut som nåt som är köpt på Mique.
Vidare. För att inte tala om en stackars mentalt förvriden korstågsfarare som i slutscenen i ett avsnitt springer runt i bar överkropp, tatuerad med några konstiga tecken och vad som jag uppfattar... kamouflagebyxor. Valde att tolka det som skitigt fläckiga brallor men faktum kvarstår: man ville att det skulle se kamoulfage-aktigt. Jag kanske bara är snäll nu.
I samma avsnitt dyker det upp en grupp bestående av sex stycken kvinnliga lönnmördare från orienten. Alla är klädda i turkosgröna sparkbyxor och turbaner! Jävlar vad de kan slåss men the merry men klarar skivan och helt plötsligt försvinner brudarna. Javisst, avsnittet måste ju rundas av!
Vi ska ju inte tala om Marions allmänna garderob. Klänningarna, de gånger hon har sådana på sig (springer mest omkring i nån byxaktig dress), är snäva, inget kjört (stavas det så?) och allt har märkliga sömnadsdetaljer. Rubbet känns utan snitt och fason. Oavsett tidsålder. Huga!
Emellanåt är det verkligen som att jag är på ett medeltidsevent med några nybörjare som tycker att västen köpt på Myrorna passar alldeles utmärkt till särken.
Serien är inspelad i Ungern. Om jag inte visste bättre så skulle jag kunna svära på att klädstilen känns lite allmänt öststadssaktig. Inte för att jag vet hur de ser ut just i Ungern. Nu är det så att de två som är ansvariga för kostymerna verkar vara engelsmän med en lång cv-lista. Förbryllande.
Det bästa har jag sparat till sist.
I avsnitt 13 (ja, jag har härdat ut bara på grund av Gisborne), i slutscenen, när Robin H skjuter iväg en pil som hamnar mellan två tår på Sheriffens fot. Och hur ser man det då?
Jo, ett snabbt klipp visserligen: HAN HAR SVARTA BIRKENSTOCKSANDALER PÅ SIG!
HAHAHA! Spolade tillbaka och skrek av skratt.
Och stackars Gisborne - come rain or shine - han får bära samma anakronistiska läderstass hela första säsongen igenom. Jag hoppas Richard A fick ombyte under inspelningen. Att ha samma svettiga kläder en hel inspelningssommar kan bara accepteras av en riktig "outlaw".
Slutligen vill jag bara säga (det kommer säkert mera) att jag kan gott & väl se fantasykläder i en historisk film. Men i regel är de gjorda med omsorg och i någon form av à la medeltid.
Men det här...
You´ve got to see!

Inga kommentarer: