onsdag 5 augusti 2009

4 aug Glass med stevia

Idag har jag gått på stevia-jakt, det där icke-ännu-tillåtna sötningsmedlet från Utlandet. Jag fick napp direkt. Nu är det så att var jag har hittat det, är hemligt. Det säljs under disk så att säga. Otillåtet. Varför de litade på mig, vet jag inte, men hem trippade jag med en burk i handen.
Nu gör jag glass.
Exprimenterar.
Hittade senare en omvandlingstabell på nätet, så jag har förmodligen gjort glassen för osötad.
Det finns en lätt lakrits bismak i sötman. Och jag skulle kunna ha blandat ut grädde ytterligare.
Detta är receptet i original:
2 ½ dl mjök
2 ½ dl grädde
1 ½ dl socker
1 vaniljstång

Jag tog:
4 dl grädde
1 dl vatten
1 tsk stevia
1 vaniljstång

Ska nog ta mer vatten nästa gång.
Valde vatten eftersom mjölk ger mer kolhydrater. Gräddigt är det ju så att det räcker.

Snart är jag klar...

Inga kommentarer: