måndag 24 augusti 2009

24 aug Ny blogg?

Funderar starkt på att starta en till blogg men mer ämnesinriktad. Först tänkte jag att hälsa & motion kunde vara bra, eftersom det är det jag sysslar med nu.
Film & TV är ett annat tema som på många olika sätt ligger mig varmast om hjärtat. Jag är uppvuxen med film & TV. Hälsa & Motion - nä, inte egentligen. Det är sånt jag har upptäckt den senaste tiden. Av tvång really.
Inspirerad av den gode Micha. Han är ett proffs med allt han tar sig för, till och med hans blogg känns extremt "obloggig". Mer som att den är sanktionerad av en verklig redaktion. Det är bara en tidsfråga... Heja, heja!
http://michavandinther.se/travelogue/
Fast det här om att starta en till blogg har jag faktiskt funderat på ett tag. Onödigt att säga: en blogg som har ett speciellt tema kräver annan uppslutning. Tanken är inte att jag ska blaja runt som jag gör mest hela tiden - utan att det mer skulle likna ett redaktörsjobb.
Jo, jag saknar att vara redaktör. Nu saknar jag det.
En dam jag brukar samtala med i gymet har varit inne på Gribolainen. Hon sa en sån rar sak: du borde skriva krönikor mer professionellt.
Det var snällt sagt.
Jag funderar vidare.
Bloggen måste ha ett snitsigt namn. Bäst är om den ligger på metro- eller aftonbladet-portalen. Får se vad jag gör...
Jag återkommer med info.

Har skickat ut en massa mail idag till diverse kunder. Glada tillrop: här är jag, laddad efter semestern och redo att plåta. Skriker man rakt ut i rymden, månntro?
Fick svar från en frilansjournalist jag har jobbat med tidigare vid flera tillfällen. Jag klipper ett citat:
Tidningarna drar ner på bildbeställningarna och jag som journalist får allt mindre inflytande på vem som ska ta dem.
Bildbyrån som jag är knuten till, har precis som alla andra kärva tider. De har motat Olle i grind, dragit ned på personal och andra stora kostnader.
För oss fotografer har det inneburit extremt försenade utbetalningar. Nya fotografer får en sämre deal, 40% istället för 50 % och vi andra får finna oss i att få vårt avtal sänkt till detsamma under ett halvårs tid.
Det är bara att gilla-la-la läget som det heter.
Krypa ihop eller vrålsatsa?

Inga kommentarer: