måndag 8 februari 2010

8 feb Benskörhet och Osteolis

För några år sedan läste jag nånstans att Sverige låg i topp över benskörhet.
Våra medsystrar typ Norge, Danmark och Finland hamnade betydligt längre ned på lista.
Jag vill minnas att jag verkligen funderade över vad det kunde bero på.
Kosten, om du frågar mig och kanske nåt genetiskt.
Personligen tror jag att det beror på att vi är fettskrämda och har stoppat magarna fulla med all sköns skit, det och socker.

Den äldre generationen är särskilt drabbade, och kvinnor, om jag har förstått saken rätt.
Så fort en sjukdom är mer kvinnorelaterad, blir den inte lika mycket tagen på allvar.
I alla fall. Gamla bryter lårbenshalsen. Tidigare har man trott att det är själva fallet och nedslaget i backen som orsakar benbrottet.
Sen läste jag nånstans att det kanske snarare var så att lårbenshalsen går av och SEN faller man.
I vilket fall (he) som är benskörheten extra stor i Sverige.

Jag förespråkar fet mat och proteiner. Men ska man vara på den extra trygga sidan, kanske man bör komplettera lite. Själv äter jag sedan en tid tillbaka vitaminer och mineraler anpassade för oss kvinnor. En tablett om dagen med lite extra ditt & datt, bland annat järn och D-vitamin och kalcium för benstommen.
Men nu läste jag om ett nytt kosttillskott Osteolis vars innehåll av vitamin K2 (nej, inte berget!) ger D-vitaminet och kalcium en extra skjuts. Kroppen lär då ha lättare att ta upp dessa ämnen och ger en bättre effekt i slutänden.
Värt att kolla upp.

Det är inte alla listor som är bra att toppa...

Inga kommentarer: