lördag 13 februari 2010

13 feb Shutter island & The wolfman

Dennis Lehane är en riktigt bra deckarföfattare. Han är mer än en deckare, han skriver om verkliga människor på ett trovärdigt sätt. Det är långt ifrån den välputsade Hollywood-fabriken.
Alla hans böcker är mer än läsvärda. Men en av dem gillade jag inte och jag är nästan ensam om det. "Shutter island" skiljer sig från resten av hans böcker. Räknade ut plotten ganska snabbt sen blev allt en transportsträcka.
Nu har den filmats med Leo di Caprio i huvudrollen. Den fungerar kanske bättre som film.En annan bioaktuell film är "The wolfman" - en riktigt mörk & murrig gotisk traditionell skräckfilm. Visuell så det skriker om det. Jag måste häva mig i väg på bio.
Efter ändlösa rader av vampyrfilmer och serier kommer äntligen något mer osofistikerat och hårigare. Det jag har problem med i största allmänhet är filmtitlar som fungerar liksom som en innehållsdeklaration. Bara för skräckhuvudrollen är mer osofistikerad behöver ju inte namnet på filmen vara det.

Fast vem behöver se "The wolfman" när män struttar omkring på aerobicpasset iförda linne som exponerar megahåriga axlar.

Inga kommentarer: