söndag 21 februari 2010

21 feb Lång dags färd mot natt

Får jag berätta om gårdagens frontal med snökaoset?

Tunnelbanefärd från mitt place till Skarpnäck tar vanligtvis 25 min.
Igår tog det nästan två timmar!
Det började med att jag satt en timme och frös på min egen perrong. Så här stod det på skylten: Skarpnäck 1 min, S 11 min, S 1 min, S 7 min.
Så där höll det på.
Terror.
Under tiden passerade flera Hagsätra- och Farsta-tåg, dock glest. Men ändå. I högtalarna nada information.
Till slut stövlade jag upp till spärren men killen där visste ingenting.
Jag förstår inte, att SL i denna digitaliserade värld, inte kan ha ett samordnade informationssystem.
Så säger grabben: "Du kan ju åka till Gullmarsplan och byta där".
Jo, så brukar det ju vara men då får man den informationen typ "...medtager även resenärer till..."
När jag går ned på perrongen igen, ser jag den nya informationen i skyltslingan. Jaha, nu gick det bra.
I sakta mak åker vi till Gullmarsplan. Och ni gissade rätt - där finns inget Skarpnäckståg. Nej, vi får snällt vänta på ett som hade visst kört hela vägen från stan.
Förvirrande?
Jag har mycket kläder på mig ändå fryser jag. Man gör det när man tvingas stå still och vänta på ett tåg. Det är mycket folk, barnvagnar och sånt.
Tillslut kommer jag fram till Skarpnäck.

Men man ska hem också...

Vanligtvis, sent på kvällen, går tågen varje kvart. På plattformen i Skarpnäck får jag och mina medresenärer vänta i 45 minuter innan vi kommer iväg. Återigen får chaufförskan inget veta. Hon vet inte om tåget går om fem minuter eller en halvtimme. Hon drar till med en halvtimme och hon får nästan rätt.
Det tog längre tid.
I Hammarbyhöjden står ett trasig tåg på rälsen bredvid, vilket gör att det blir en vägs-trafik.
OK.
Vi får höra att vi ska byta i Gullmarsplan.
Då kommer nästa "chock".
Vid Gulllmarsplan passerar inte ett enda tåg. Totalstopp på Hagsätra och Farsta linjen också! Stod det på hemsidan? Nä.
På Gullmarsplan är det MASSOR med förvirrade människor. Går fram till en SL-människa och frågar om det går nåt tåg in mot stan. "Jag vet inte", svarar hon.
Men vad fan - man måste ju veta VAD som har hänt. Stopp i fem minuter, för resten av natten?
Jag frågar: "Och vad är planen, hur tänker ni lösa det här?"
Då säger människan: "Jag har också problem att ta mig hem".
Då brister det för mig: "Det skiter jag i" vänder på klacken och spanar in en fullkomlig proppfull buss nr:4, som slingrar sig från Gullmars, via Skanstull och Hornstull och till MINA TURFS I VASASTAN. Den tar jag.
Och är det nåt jag kan så är det att tränga mig och klämma mig in. Men alla var så glada så. Lite sprit verkar vara medicinen i sånt här läge. Kan få motsatt effekt.
Jag var trött, kall och halvförkyld. Det är inte en bra kombi!

Nu när jag kollar SL:s hemsida är det fortfarande störningar. Ersättningsbuss mellan Skarpnäck och Gullmars.
Och gissa vad?
Jag måste åka till Skarpnäck en vända till ikväll...

Inga kommentarer: